KOOPERATİFLERİN İNTİBAK İŞLEMLERİ
KOOPERATİFLERİN İNTİBAK İŞLEMLERİ
27 Eylül 2024İNTİBAK İŞLEMLERİNDE DİKKAT EDİLECEK HUSUSLAR
GENEL KURUL İŞLEMLERİNE BAŞLAMADAN 30 GÜN ÖNCE MÜDÜRLÜMÜZ TARAFINDAN İNTİBAK ONAYI ALINMASI GEREKMEKTEDİR.
1) DİLEKÇE
- Kooperatif anasözleşmesinin tamamının değişiklik talebine ilişkin dilekçe olmasıdır. (Örnek Dilekçe)
2) YÖNETİM KURULU KARARI
- Noter onaylı olmak üzere kooperatif yönetim kurulu kararı. (Örnek Yönetim Kurulu Kararı)
3) İMZA SİRKÜLERİ
- Görevdeki yönetim kuruluna ait Ticaret Sicili Müdürlüğü yahut noterde düzenlenmiş kooperatifi temsile yetkili olduklarını gösterir imza sirküleri.
4) MEVCUT ANASÖZLEŞME
- Kooperatifin hali hazırda kullandığı ve üzerinde kuruluş, anasözleşme değişikliği yahut intibak işlemi dolayısıyla izin merciinin mührü ve/veya izin merciinde görevli ilgili amirin kaşe ve imzası bulunan anasözleşmesinin bir örneği.
5) YENİ ANASÖZLEŞME
- Yeni anasözleşme Bakanlığımızın 2022/4 sayılı Genelge ekinde yer alan İntibak Anasözleşmesi Hazırlanma Yönergesi takip edilerek MERSİS üzerinde hazırlanacak.
- MERSİS üzerinde oluşturulan yeni anasözleşme Ticaret Sicili Müdürlüğü onayına gönderildikten sonra 6 (altı) nüsha çıktı alınacak.
- Tüm nüshalar mevcut yönetim kurulu üyeleri tarafından her bir sayfası imzalanacak. (Bu imza işlemi yönetim kurulu üyelerinin kendi aralarında yapabilir, noter yahut Ticaret Sicili Müdürlüğünde yetkilendirilmiş personel huzurunda yapılmasına gerek yoktur.)
- MERSİS’ten çıktısı alınan yeni anasözleşmenin son sayfasında bulunan ilk yönetim kurulu ve ilk denetim kurulu başlıklı maddeleri kısmı mevcut yönetim kurulunca tükenmez kalem ile kuruluş anasözleşmesinde yer alan bilgilere göre doldurulacaktır. Bu bilgilere kuruluş anasözleşmesinde ulaşılabiliyorsa kurucuların TC Kimlik No, ad-soyad, sermaye bilgileri yazılır. Mevcut anasözleşmeden bu kişilerin söz konusu bilgilerine ulaşılamıyorsa yalnızca ad-soyad yazılması yeterlidir. (Kurucu ortaklarca yahut ilk yönetim ve denetim kurulu üyelerince yeni anasözleşmeleri imzalanmasına gerek yoktur.
GENEL KURUL TOPLANTISINDA İNTİBAK İŞLEMLERİ
- Müdürlüğümüzden İntibak onayı alındıktan sonra bu sene yapılacak Genel Kurul toplantısına aşağıdaki gündem maddesi eklenmesi ve karara bağlanması gerekmektedir.
"Bakanlıkça hazırlanan örnek anasözleşmesinin intibakın görüşülerek karar bağlanması,"
-Genel Kurulda görüşülüp karar bağlandıktan sonra Ticaret Sicili Müdürlüğüne tescil ve ilan ettirilmesi gerekmektedir.
MEVZUAT
Bilindiği üzere, 21.10.2021 tarihli ve 7339 sayılı Kanun doğrultusunda 1163 sayılı KooperatiflerKanunu'na eklenen Ek 5 inci madde ile düzenlenen "Kooperatif Bilgi Sistemi"nin (KOOPBİS) kurulumu tamamlanmış ve 1163 sayılı Kanun'un Geçici 8 inci maddesi uyarınca, kooperatif ve üst kuruluşlarının bilgilerinin KOOPBİS'e aktarımı süreci başlamıştı.
1163 sayılı Kanunun Geçici 8 inci maddesinde bu aktarım için öngörülen sürenin dolması üzerine aynı maddede Ticaret Bakanlığına tanınan yetki kullanılmış ve 26.10.2023 tarihinden itibaren altı aylık bir uzatım sağlanarak veri giriş ve aktarım sürecinin son tarihi 26.04.2024 olarak belirlenmişti. 23.05.2024 tarihli ve 7511 sayılı Türk Ticaret Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun ile 1163 sayılı Kanunun Geçici 8 inci maddesi değiştirilmiş ve maddenin ikinci fıkrası: "Kooperatif ve üst kuruluşları yönetim kurulu üyeleri,(...)bilgilerini KOOPBİS'in kurulmasını müteakip bir yıl içinde KOOPBİS'e aktarmakla yükümlüdür. Bu süre Ticaret Bakanlığınca altı aya kadar uzatılabilir. Buna rağmen geçiş sürecinin tamamlanamadığının tespit edilmesi halinde Ticaret Bakanlığınca birer yıl olmak üzere iki defa daha süre uzatımı yapılabilir. Bu süre sona erinceye kadar kooperatif ve üst kuruluşlarının yönetim kurulu üyeleri ve memurları hakkında, 24 üncü ve ek 5 inci maddelerde yer alan KOOPBİS yükümlülüğüne aykırı davranmaları nedeniyle ek 2 nci maddenin birinci fıkrasının (1) ve (4) numaralı bentlerinde yer alan hükümler uygulanmaz." şeklinde düzenlenmiştir.
1163 sayılı Kanun'un Geçici 8 inci maddesinin ikinci fıkrasında yer alan "Buna rağmen geçiş sürecinin tamamlanamadığının tespit edilmesi halinde Ticaret Bakanlığınca birer yıl olmak üzere iki defa daha süre uzatımı yapılabilir." hükmü uyarınca veri giriş ve aktarım sürecinin son tarihi, Ticaret Bakanlığı Makamının 31.05.2024 tarihli Onayı ile 26.04.2024 tarihinden itibaren bir yıl uzatılarak 26.04.2025 olarak belirlenmiş olup, kooperatif yetkilileri hakkında Koopbis veri girişleriyle alakalı olarak bahsi geçen tarih sonuna kadar adli ya da idari bir işlem tesis edilmemesi gerekmektedir.
Ayrıca 7511 sayılı Kanun ile kooperatifler ve üst kuruluşlarının anasözleşmelerini 1163 sayılı Kanun hükümlerine intibak ettirme zorunluluklarına ilişkin süre ise üç yıldan beş yıla çıkarılarak, intibak işlemleri için son tarih 26 Ekim 2026 olarak belirlenmiştir.