Kitap Seti ve Dijital İçerikli Eğitim Setleri Hakkında Açıklama

Son zamanlarda ülkemiz genelinde ve özellikle bölgemizde bazı basın-yayın firmaları aracılığı ile kitap seti ve dijital içerikli eğitim setleri satılmaktadır. Öğrenciler bu ürünler hakkında yanlış ve eksik bilgilendirilerek mağdur edilmektedir. Bu ve benzeri konularla ilgili aşağıdaki hususlara dikkat edilmesi gerekmektedir.

29 Ağustos 2019

TÜKETİCİ HAKEM HAYETİ
Tüketici hakem heyetleri, tüketicilerin yaptığı alışverişlerde yaşadıkları anlaşmazlıkların çözüm yeridir. Tüketici hakem heyetleri, illerde Ticaret İl Müdürlükleri, ilçelerde ise Kaymakamlıklar bünyesinde yer alır.

HANGİ TÜKETİCİ HAKEM HAYETİNE BAŞVURABİLİRİM
Başvurunuzu, ikametgâhınızın bulunduğu ya da alışveriş yaptığınız yerdeki tüketici hakem heyetine yapabilirsiniz.

BAŞVURUMU NASIL YAPABİLİRİM
Başvurunuzu şahsen veya avukatınız aracılığı ile
-Elden, posta yoluyla, elektronik ortamda e-devlet kapısı üzerinden ‘’Tüketici Bilgi Sistemi (TÜBİS)’’ ile yapabilirsiniz.
-Tüketici Bilgi Sistemi’ne, IOS ve Android tabanlı telefonlarınıza yükleyebileceğiniz ‘’Mobil Tüketici’’ adlı uygulama yoluyla da erişim sağlayabilirsiniz.

ALO 175
-Aldığınız mal veya hizmetten memnun değil misiniz ?
-Bu durumda ne yapacağınızı ve tüketici olarak haklarınızın neler olduğunu bilmiyor musunuz ?
-ALO 175’i arayarak tüketici ile ilgili tüm sorularınıza cevap alabilirsiniz.
-Çözüm noktanız 175

İŞ YERİ DIŞINDA KURULAN SÖZLEŞMELER:
Satıcı veya sağlayıcı tarafından iş yeri dışında tarafların eş zamanlı fiziksel varlığında kurulan sözleşmeler olup ÖRNEĞİN:

  • Kitap Satış Sözleşmeleri (KAMPÜS VEYA KANTİN İÇERİSİNDE KURULMUŞ OLAN STANDLARDA YAPILAN KİTAP SÖZLEŞMELERİ)
  • Online Eğitim Setleri (İngilizce Dil Eğitimi, Uzaktan Üniversiteye Hazırlık Eğitimi vb.)
  • E-Kitap İçeren Kitap Sözleşmeleri

ÖNEMLİ:
Son zamanlarda yukarıda belirtilmiş olan sözleşmelerle ilgili olarak birçok tüketicimizin mağduriyet yaşadığı anlaşılmış olup yaşanan bu mağduriyetler;
1-Tüketicinin CAYMA HAKKI konusunda EKSİK VE YANLIŞ bilgilendirme sonucu tüketicinin CAYMA HAKKINI KULLANAMAMASI ve beraberinde borç altına girmesi,
2-Tüketiciye sözleşme ile birlikte CAYMA FORMU VERİLMEMESİ,
3-Satıcı tarafından tüketiciye cayma hakkını TELEFON ile kullanabileceği yönünde yanlış bilgilendirme yapılması,
4-Sözleşme esnasında DİJİTAL İÇERİKLİ (CD VB.) ürün paketlerinin açılması,
5-Sözleşmenin kurulması esnasında satıcı tarafından yönlendirilen tüketicinin UYGULAMAYI (İngilizce Dil Eğitim Sözleşmesi vb.) indirmesi,

Yukarıda bahsetmiş olduğumuz durumlarla karşılaşan tüketiciler CAYMA HAKKINI KULLANAMAMAKTADIR. Bu nedenle sözleşme esnasında şu hususlara dikkat edilmesi gerekmektedir:
*Sözleşmenin kurulması ile birlikte tüketiciye CAYMA FORMU verilmesi ZORUNLUDUR.
*Tüketicilerin telefonla yapmış oldukları cayma bildirimi geçerli olmayıp cayma bildirimini yazılı veya kalıcı veri saklayıcısı (e-mail, flash, cd vb.) ile yapmaları gerekmektedir.
*Kitap sözleşmelerinde malın tesliminden sonra kitap ambalaj, bant, mühür vb.  açılmaması gerekmektedir. Açılması durumunda tüketici İLGİLİ Yönetmelik gereğin CAYMA HAKKINI KULLANAMAZ.
*İnternet üzerinden verilen eğitim sözleşmelerinde telefona herhangi bir program indirilmemesi ve AKTİVASYONUN sağlanmaması gerekmektedir. Aktivasyonun sağlanması durumunda tüketici İLGİLİ Yönetmelik gereği CAYMA HAKKINI KULLANAMAZ.

Söz konusu cayma hakkının kullandırılmaması veya hizmetin ayıplı ifa edilmesi durumlarında;
-Sözleşme, cayma bildirimine ait dilekçe fotokopisi, cayma formunun gönderildiği adrese dair kargo-ptt çıktısı ile birlikte Hakem Heyetlerine başvuru yapılabilmektedir.

AYIPLI MAL
Ayıplı mallarda, teslim tarihinden itibaren 6 ay içinde ortaya çıkan ayıpların teslim tarihinde var olduğu kabul edilir. Malın ayıplı olduğu anlaşılması durumunda tüketici;
a) Satılanı geri vermeye hazır olduğunu bildirerek sözleşmeden dönme,
b) Satılanı alıkoyup ayıp oranında satış bedelinden indirim isteme,
c) Aşırı bir masraf gerektirmediği takdirde, bütün masrafları satıcıya ait olmak üzere satılanın ücretsiz onarılmasını isteme,
d) İmkân varsa satılanın ayıpsız misli ile değiştirilmesini isteme,
Seçimlik haklarından birini kullanabilir.

AYIPLI HİZMET
Hizmetin ayıplı ifa edildiği durumlarda tüketici; hizmetin yeniden görülmesi, hizmet sonucu ortaya çıkan esrin ücretsiz onarımı, ayıp oranında bedelden indirim veya sözleşmeden dönme haklarından birini sağlayıcıya karşı kullanmakta serbesttir.

CAYMA HAKKI
İş yeri dışında kurulan sözleşmelerde, Kapıdan satışlarda, Mesafeli sözleşmeler;
-Sözleşmenin kurulduğu tarihten itibaren 14 gün içinde, herhangi bir gerekçe göstermeksizin ve cezai şart ödemeksizin cayma hakkını yazılı olarak veya kalıcı veri saklayıcısıyla satıcıya veya sağlayıcıya yöneltilmiş olması yeterlidir.
 
UNUTMAYIN
-Tüketici hakem heyetlerine başvuru ÜCRETSİZDİR.
-Başvurunuzu, anlaşmazlık konusunu anlatan DİLEKÇENİZ ve DELİL OLUŞTURAN BELGELER ile yapınız.